Rumah Pergigian kanak-kanak Alat untuk menentukan keberkesanan pengiklanan kontekstual. Keberkesanan pengiklanan kontekstual

Alat untuk menentukan keberkesanan pengiklanan kontekstual. Keberkesanan pengiklanan kontekstual

26.04.2018 Masa membaca: 8 minit

Dalam artikel pertama siri kami tentang pengiklanan kontekstual, kami mendedahkan konsep asas CI dan mengetahui cara ia berfungsi: ini adalah maklumat awal, asas minimum yang diperlukan untuk memberikan gambaran yang lebih kurang umum. Artikel ketiga hari ini memasuki pengkhususan yang lebih sempit: kami akan memberitahu anda cara menjalankan analisis pengiklanan kontekstual.

Analisis keberkesanan pengiklanan kontekstual: alat yang hendak digunakan

Yandex dan Google telah membangunkan mekanisme analisis khas untuk sistem mereka - Yandex.Metrica dan Google Analytics. Ini adalah alatan khas yang membolehkan pemilik akaun memahami perkara yang berlaku di tapak selepas pengguna mengklik pada iklan (sistem analitik yang sama turut digunakan). Mereka mempunyai perbezaan sistemik dan fungsi, tetapi tidak kira enjin carian yang anda gunakan untuk mempromosikan kempen anda, anda perlu dapat menetapkan matlamat.

Mari mulakan semakan dengan matlamat Yandex.Metrica. Alat analisis Metrica ini mengambil kira semua lawatan ke tapak - dan tidak kira dari mana asal pengguna, tetapi terima kasih kepada penyepaduan dengan Direct, anda boleh menerima maklumat tentang Republik Kyrgyzstan. Untuk menjadi betul, anda perlu menetapkan matlamat. Matlamat ialah tindakan pengguna tertentu yang dijangkakan sebagai tindak balas kepada iklan.

Contoh mencipta matlamat dalam Yandex.Metrica

Anda perlu menetapkan matlamat dengan segera, kerana matlamat tersebut akan digunakan untuk menjana laporan tentang kerja CD dan membolehkan anda menjejaki tindakan pelawat. Sebagai contoh:

  • tetapkan matlamat "Bilangan paparan" - kami menjejaki dan melihat dalam laporan bilangan lawatan semasa halaman tertentu dilihat;
  • tetapkan matlamat "Lawatan Halaman" - kami menjejaki sama ada halaman atau beberapa halaman tapak telah dilawati, sama ada pautan luaran telah diklik, sama ada butang e-mel telah diklik dan fail telah dimuat turun;
  • kami menetapkan matlamat "acara JavaScript" - kami menjejaki hampir semua acara sewenang-wenangnya di tapak yang tidak mengubah alamat halaman: mengklik butang, mengisi borang, masa yang dihabiskan pengguna di halaman;
  • Kami menetapkan "Matlamat Komposit" - kami menjejaki semua perkara di atas.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut tentang menetapkan matlamat dalam Direct dalam Yandex.Help.

Selepas memasang kaunter Metrik pada halaman yang memerlukan data, pengumpulan data untuk matlamat akan bermula dan laporan akan dijana.

Apakah yang anda boleh pelajari daripada laporan tersebut?

  • Apakah kempen, iklan, kata kunci dan frasa yang digunakan oleh pengguna carian untuk mencari dan melawat tapak web anda, serta di rantau mana pengguna ini berada dan dari platform pengiklanan yang mereka datang ke sumber anda.
  • Siapa khalayak anda: jantina, umur, minat, keutamaan dianalisis menggunakan teknologi Crypt.
  • Adakah kempen mencapai matlamatnya - adakah pengguna berkelakuan seperti yang anda jangkakan: mengklik pada pautan, mengisi borang, memuat turun fail, melawat bilangan halaman tapak yang diperlukan, mendaftar atau melanggan surat berita dan sebagainya.
  • Jika anda pemilik kedai dalam talian, maka menggunakan Metrica anda boleh menerima butiran tentang pesanan yang dibuat di tapak web anda, serta data tentang jumlah keuntungan yang dibawa oleh setiap pesanan dan dari mana datangnya pesanan dengan tanda harga tertinggi.
  • Secara langsung dalam antara muka Metrica anda boleh menganggarkan jumlah yang dibelanjakan untuk pengiklanan, apa harga purata penukaran, apakah purata atau jumlah kos setiap klik untuk rantau, permintaan atau tapak.
  • Menggunakan perkhidmatan "Panggilan Sasaran", anda boleh membandingkan keberkesanan saluran promosi yang berbeza: anda, sebagai pemilik akaun, menerima nombor telefon khas, memautkannya ke pelbagai sumber, kemudian nombor di tapak web dan dalam kad perniagaan maya secara automatik diganti mengikut sumber - dengan cara ini anda boleh mengetahui dari saluran mana panggilan itu datang.

Apakah rupa laporan Yandex.Direct daripada Metrica?

Sama seperti di Metrica, anda menerima laporan tentang kerja Republik Kyrgyz di Google AdWords:

Apakah rupa laporan CI daripada Google Analitis?

E-dagang daripada Google Analitis lebih sukar untuk disediakan dan mempunyai hasil yang lebih luas daripada Metrica.

Terdapat dua jenis tetapan: standard (seperti dalam Metrica) dan lanjutan - yang paling menarik dan kaya dengan pelbagai jenis data berguna. Jika, dengan menyediakan pilihan standard, kami mengetahui maklumat tentang pesanan dan kosnya, maka pilihan lanjutan akan memberi kami maklumat tentang pelbagai tindakan pengguna dengan barangan, contohnya:

  • klik pada kad produk dalam katalog dan carian;
  • manipulasi item dalam troli (contohnya, menambah atau memadam);
  • ulasan terperinci membuat pesanan dan sebagainya.

Pada penghujung tempoh, anda menerima dua laporan: "Semakan E-dagang" dan "Prestasi Produk". Ini termasuk:

  • maklumat tentang pendapatan produk, kadar penukaran (lebih lanjut mengenainya di bawah);
  • purata bilangan item setiap transaksi;
  • nilai pesanan purata;
  • maklumat tentang bayaran balik;
  • kos barangan, yang membolehkan pelanggan menambah barang pada troli dan membuat pesanan, dan lain-lain.

Mengapakah jenis e-dagang ini berguna untuk kedai dalam talian? Kerana ia pada dasarnya ciri umum tingkah laku pengguna, yang membantu menentukan bukan sahaja strategi masa depan kedai dalam talian, tetapi juga memahami apa yang perlu dilaburkan dan apa yang tidak; apa yang akan membawa keuntungan dan apa yang tidak. Ini bukan hanya data tentang berapa banyak yang dijual dan berapa banyak yang diperoleh, ini adalah penunjuk kualiti yang membolehkan anda mengenal pasti ralat dalam kerja dan menjimatkan wang sebenar.

KPI pengiklanan kontekstual

KPI (daripada penunjuk prestasi utama bahasa Inggeris) – penunjuk prestasi utama Republik Kyrgyz. Ini adalah ciri-ciri yang memberikan pemahaman tentang cara CD menguntungkan untuk perniagaan dan sejauh mana belanjawan yang dibelanjakan untuk saluran ini adalah wajar dari segi ekonomi.

Tiada templat untuk KPI dan adalah mustahil untuk menyatakan tahap yang sepatutnya bagi setiap penunjuk dan kombinasi yang akan menjadi 100% menang-menang. Walau bagaimanapun, menganalisis penunjuk ini membantu mengenal pasti masalah dan mengubah hala kempen ke arah yang menguntungkan.

Jika data perdagangan dikonfigurasikan, ROI boleh dilihat dalam Google Analitis dalam laporan "Analisis Perbelanjaan", bahagian "Sumber Trafik", lajur "Pulangan Pelaburan pada Pengiklanan".

Menguruskan pengiklanan kontekstual memerlukan bukan sahaja analitikal, tetapi juga kebolehan kreatif. Adalah penting bukan sahaja untuk menganalisis data dengan betul daripada laporan dan mengarang teks iklan yang berkaitan - anda perlu membuat kempen pengiklanan yang menarik dan menarik kepada pengguna. Anda boleh memesan penyediaan pengiklanan kontekstual pada tahap ini dengan kami, tulis atau hubungi kami!

kehidupan manusia moden berkait rapat dengan Internet. Pengiklanan, seperti bidang aktiviti lain, secara senyap tetapi pasti bergerak ke World Wide Web.

Mungkin setiap pengguna Internet sekurang-kurangnya dari jauh mendengar tentang pengiklanan kontekstual. Ini adalah alat yang kuat dan berkesan untuk mempromosikan perniagaan - sama ada tapak web, perkhidmatan atau produk. Tetapi, sebelum kita mempertimbangkan secara terperinci ciri pengiklanan kontekstual, mendedahkan kelebihan dan kekurangannya, dan mengetahui masalah yang diselesaikannya, adalah perlu untuk menentukan istilah ini.

Pengiklanan kontekstual sangat popular dan meluas. Disebabkan kepelbagaian dan kepelbagaian fungsinya, tiada takrifan kanonik yang jelas tentang apa itu pengiklanan kontekstual. Ia mempunyai tiga ciri ciri:

  • Sumber untuk meletakkan iklan adalah halaman enjin carian. Ia sepadan dengan tema dan kandungan halaman ini. Iaitu, jika pengguna menaip pertanyaan dalam bar carian "telefon Linovo", di kedudukan pertama hasil carian dia akan menerima pautan ke syarikat yang mengiklankan telefon Lenovo.
  • Pengiklanan kontekstual digunakan oleh pemilik perniagaan kecil dan syarikat terbesar.
  • Dalam pengiklanan kontekstual, terdapat kos pelanggan. Ini bermakna melalui pengiklanan kontekstual, anda boleh membeli pelanggan anda untuk harga yang pengiklan sanggup bayar.

Pengiklanan Internet - pengoptimuman kontekstual dan SEO

Menurut statistik, apabila mencari maklumat di Internet, hanya 25% pengguna berpindah ke halaman seterusnya jika mereka mencari maklumat yang mereka perlukan pada halaman pertama. Oleh itu, pemilik perniagaan mahu tapak web mereka mendapat kedudukan pertama dalam hasil carian. Masalah ini diselesaikan dengan pengoptimuman SEO dan pengiklanan kontekstual. Perbezaan utama antara alat ini ialah tempoh masa untuk mencapai matlamat.

Pengoptimuman SEO ialah satu set teknik yang bertujuan untuk mempromosikan sumber tertentu di Internet. Untuk melakukan ini, parameter dikonfigurasikan dan kandungan dilaraskan supaya ia paling sesuai dengan pertanyaan utama. Pengoptimuman dijalankan dalam kedua-dua tapak dan bekerja pada sumber luaran - pendaftaran dalam direktori, pertukaran pautan. Anda boleh mendapatkan kesan yang diingini hanya dalam jangka masa panjang. Hasil pertama daripada pengiklanan kontekstual dapat dilihat dalam beberapa hari.

Bila dan untuk tujuan apakah pengiklanan kontekstual digunakan?

  • Perlukan hasil yang cepat. Tidak ada cara untuk menunggu promosi tapak web menggunakan pengoptimuman.
  • Kempen pengiklanan mempunyai belanjawan yang terhad. Kita memerlukan perakaunan kewangan yang telus, dari mana kita boleh melihat bagaimana ia dibelanjakan. Ciri-ciri jenis pengiklanan ini membolehkan anda membayar setiap klik (peralihan kepada sumber), dan bukan untuk memaparkan iklan. Pada masa yang sama, tetapan membolehkan anda menentukan kos maksimum bagi setiap pelanggan berpotensi (melihat tapak web).
  • Kami memerlukan pengiklanan yang boleh diubah semasa kempen, diselaraskan dan diurus pada setiap peringkat. Pilihan penyesuaian membolehkan anda memantau peralihan daripada iklan, menetapkan kos klik, mengagihkan belanjawan untuk hari, minggu, suku tahun dan memilih khalayak sasaran. Pada bila-bila masa, anda boleh menukar parameter, menghentikan kempen pengiklanan dan kembali kepada isu ini kemudian.

Kecekapan, ketelusan dan pemerolehan pelanggan yang cepat - inilah tujuan pengiklanan kontekstual. Jika pertumbuhan jualan dan pelanggan baharu diperlukan dalam jangka pendek, jika produk memenuhi pertanyaan carian, tetapi tidak ada masa untuk menunggu hasil promosi SEO, pengiklanan kontekstual adalah alat yang akan berkesan pada peringkat ini.

Jenis pengiklanan kontekstual

Terdapat carian, tematik, media, pengiklanan kontekstual yang disasarkan (sasaran).

  • Enjin carian dipaparkan selepas memasukkan pertanyaan. Peletakan iklan adalah sama ada di sebelah kanan hasil carian, atau di bahagian atas, menduduki 2-3 baris pertama.


pada rangkaian Yandex:

Pengiklanan kontekstual carian adalah berkesan - ia tidak mengganggu pengguna, dia hanya menerima maklumat yang dia cari; Oleh kerana trafik enjin carian yang tinggi, pengiklanan dilihat oleh sebilangan besar orang setiap hari.

  • Pengiklanan bertema

Iklan diletakkan pada sumber yang serupa dalam topik. Ini boleh menjadi laman web, blog, direktori. Keperluan utama untuk sumber tersebut ialah trafik yang tinggi. Pembayaran dalam kes ini diagihkan antara enjin carian dan pemilik tapak di mana iklan disiarkan.

Pengiklanan kontekstual tematik kelihatan seperti ini:

– dibezakan dengan kecerahannya, ia menarik perhatian. Ia menggabungkan ciri dua jenis pengiklanan kontekstual - carian dan tematik. Ia boleh diletakkan pada halaman carian dan pada sumber rakan kongsi. Iklan sepanduk ini adalah alat yang agak baharu, dan setakat ini hanya membentuk satu persepuluh daripada semua pengiklanan kontekstual di Internet.

Contoh iklan sedemikian:

  • Penyasaran peribadi dalam pengiklanan kontekstual menyasarkan kumpulan pengguna tertentu. Ini mungkin pemilihan mengikut bandar, umur, jantina. Tetapan sedemikian digunakan untuk meningkatkan keberkesanan pengiklanan supaya ia dilihat oleh khalayak sasaran yang sempit - khusus lokasi geografi, minat, aktiviti atau gaya hidup. Terdapat penyasaran tingkah laku. Dengan tetapan ini, pengguna akan melihat siaran iklan untuk peti sejuk di tapak alat bantu mengajar, jika tingkah lakunya sepadan dengan pemilihan - iaitu, dia baru-baru ini mencari maklumat tentang perkakas rumah.

Aspek positif dan negatif konteks

Mana-mana pemimpin yang cekap memahami bahawa apabila membuat keputusan, seseorang mesti mengambil kira kelebihan dan kekurangan isu yang sedang dipertimbangkan.

  • Memenuhi keperluan pengguna. Pengiklanan kontekstual adalah salah satu daripada beberapa bidang yang tidak merengsakan, tetapi memenuhi minat bakal pelanggan. Jika pengguna sedang mencari TV Barat, dia akan melihat iklan daripada syarikat yang menjual peralatan ini, yang akan berguna kepadanya dalam memilih dan membeli model yang sesuai.
  • Mencapai keputusan dengan cepat. Semua peringkat kempen pengiklanan– buat iklan dan hantar kepada moderator untuk semakan, tunggu jawapan, tambah nilai akaun anda, ia akan mengambil masa tidak lebih daripada beberapa hari. Melancarkan pengiklanan (dengan tetapan yang betul), membolehkan anda menerima panggilan dan menerima pesanan selepas beberapa jam sahaja.
  • Bekerja untuk khalayak sasaran. Dengan memastikan bahawa konteks responsif kepada pertanyaan pengguna, ini memastikan bahawa iklan anda jelas pada sasaran.
  • Ambang permulaan minimum yang rendah. Sejumlah kecil 300-400 rubel akan membolehkan perniagaan dari pelbagai peringkat menjalankan kempen pengiklanan. Pengiklanan kontekstual boleh digunakan sebagai alat bebas dan digabungkan dengan aktiviti pengiklanan lain.
  • Fleksibiliti dan ketelusan sistem pembayaran. Pada bila-bila masa, anda boleh sama ada menambah dana pengiklanan dengan memantau dan menukar tetapan, atau menjeda kempen, tanpa sebarang penalti. Keupayaan untuk membayar bukan untuk masa yang dihabiskan di tapak, tetapi untuk klik pengguna tertentu adalah kelebihan besar jenis pengiklanan ini.
  • Kehadiran ramai. Hari ini, Internet sangat diperlukan dalam kehidupan orang moden yang, mungkin, tidak ada khalayak sasaran yang tidak dapat ditemui di World Wide Web.
  • Keupayaan untuk menggunakan pengiklanan kontekstual tanpa mempunyai tapak web. Platform pengiklanan membolehkan anda membuat halaman peralihan yang menunjukkan butiran hubungan, waktu operasi dan maklumat tentang penjual.
  • Pelbagai alat rangkaian pengiklanan yang memungkinkan untuk mengukur keberkesanan pengiklanan kontekstual. Perkhidmatan untuk memproses data statistik tersedia pada platform carian. Laporan mengenai tindakan pengguna boleh dilihat dalam masa 10 minit. Terima kasih kepada alatan ini, pengiklan boleh menilai sejauh mana sumber memadankan permintaan, menjejak frasa dan permintaan yang paling berkesan serta menganggarkan trafik tapak dari semasa ke semasa. Mempunyai data statistik, anda boleh membuat perubahan, merancang kos dan meningkatkan kesan kempen pengiklanan semasa.
  • Kesan pengiklanan berterusan sepanjang kempen. Sebaik sahaja dana pengiklanan dibelanjakan, trafik melawat akan mengambil kedudukan sebelumnya, tidak seperti lakonan panjang semasa pengoptimuman SEO.
  • Bahaya percanggahan antara pulangan wang yang dibelanjakan. Tetapan yang salah boleh membawa kepada fakta bahawa kos untuk menarik seorang pelanggan akan dilebih-lebihkan. Ia sepatutnya kurang ketara daripada keuntungan purata yang diterima daripada seorang pembeli.
  • Ketidakupayaan untuk digunakan dalam bidang aktiviti tertentu. Larangan pengiklanan dalam talian untuk produk tertentu dan kekhususan mencari beberapa produk secara eksklusif di luar talian menjadikan pengiklanan kontekstual untuk kempen sedemikian tidak berkesan.

Bersedia untuk kempen pengiklanan

Mengendalikan kempen pengiklanan dalam talian menggunakan konteks bukanlah satu proses yang mudah, kerana ia mungkin kelihatan pada pandangan pertama. Banyak kehalusan dan nuansa, kerumitan menetapkan parameter dengan betul, boleh memaksa anda untuk meninggalkan pengiklanan kontekstual, atau menafikan hasil kempen.

Pertama sekali, anda perlu menilai secara kritis tapak atau sumber maklumat, yang bakal pelanggan perolehi daripada iklan. Adakah ia dipenuhi dengan maklumat yang cukup luas, boleh diakses dan berkualiti tinggi? Adakah ia akan bertindak balas sepenuhnya kepada pertanyaan carian? Maklumat pada halaman yang pengguna pergi ke seharusnya tidak mengganggu, boleh diakses dan berguna. Jika tidak, selepas mengklik pada halaman dan tidak menemui produk yang anda cari, pelawat akan mencari tapak lain.

Agensi pengiklanan akan menguruskan isu tersebut tetapan yang betul, pengaktifan akaun, pengiraan pelaburan yang diperlukan dan penilaian keberkesanannya. Pada masa yang sama, belanjawan pengiklanan harus termasuk item perbelanjaan untuk komisen agensi.

Agregator pengiklanan– Ini adalah sistem pengurusan pengiklanan kontekstual automatik. Dengan bantuan mereka, anda boleh mengurus kempen tanpa pendidikan Khas. Perkara positif yang sangat penting apabila menggunakan agregator ialah keupayaan untuk menghubungi sokongan teknikal jika timbul pertanyaan atau kesulitan.

Kempen pengiklanan buat sendiri- ini adalah langkah yang agak berisiko jika tiada pengetahuan dan pengalaman dalam bidang ini. Hanya banyak arahan dan nasihat di forum boleh membantu anda membuat tetapan dengan betul apabila menyiarkan secara bebas pada platform pengiklanan utama Yandex.Direct dan Google AdWords.

Untuk memilih tempat untuk meletakkan pengiklanan kontekstual dan pada platform mana yang lebih menguntungkan untuk meletakkan produk anda, mari kita pertimbangkan ciri setiap daripadanya dari sudut pandangan pengiklan yang bukan ahli langsung (pakar pengiklanan kontekstual):

  • Kehadiran

Yandex ialah peneraju yang yakin dalam pertanyaan carian, menyumbang kira-kira 60% daripada trafik. Ini bermakna mereka sedang mencari maklumat lanjut di tapak ini; akibatnya, kos setiap klik dan, oleh itu, kos pengiklanan kontekstual jauh lebih tinggi di sini.

  • Kemudahan penggunaan

Yandex tidak begitu mudah, tetapi tetapan lebih mudah dan jelas.

Antara muka platform kedua sangat mudah, tetapi ia lebih sukar untuk difahami. Oleh itu, untuk "boneka" adalah lebih selamat untuk memilih sistem yang mudah.

  • pertandingan

Terdapat kurang persaingan dalam persekitaran Google AdWords, terdapat niche percuma, yang memberi kelebihan kepada laman web ini.

  • Saiz Iklan

Platform Google menawarkan sehingga 25 aksara untuk pengepala dan 70 untuk iklan.

Pada Yandex.Direct - masing-masing 33 dan 75 aksara. Keadaan di tapak ini lebih baik. Di samping itu, di Google AdWords, iklan mesti dibahagikan kepada dua baris dengan 35 aksara setiap satu. Ini sangat menyusahkan, terutamanya apabila teks mengandungi perkataan yang panjang.

  • Ujian iklan dan analisis statistik

Menyebabkan kesukaran yang besar apabila menyiarkan pada Yandex.Direct, pada tahap tinggi dalam Google AdWords.

  • Kos pengiklanan

Yandex.Direct - klik harga dari 30 kopecks, jumlah wajib di mana anda boleh mula mengiklan dari 300 rubel, dengan semua dana pergi ke akaun anda, diskaun dan bonus tersedia untuk pengalaman penempatan selama 1 tahun atau lebih.

Google AdWords - harga minimum klik 27 kopecks, mulakan jumlah 400 rubel, di mana hanya 50% pergi ke akaun, terdapat sistem diskaun dan promosi yang tersedia untuk pemula dan membolehkan anda menjimatkan sehingga 70%.

Memandangkan semua kebaikan dan keburukan kedua-dua platform, kita boleh membuat kesimpulan berikut:

Platform Google AdWords kurang terlibat dalam trafik carian, tetapi mempunyai tahap persaingan yang menarik, yang membolehkan anda menjimatkan wang dengan ketara pada kempen pengiklanan. Antara muka mesra pengguna, ia adalah mungkin untuk meletakkan video dan grafik, gunakan saluran Youtube. Disebabkan oleh kerumitan tetapan, ia lebih sesuai untuk menjalankan kempen pengiklanan di bawah bimbingan pakar dalam bidang pengiklanan kontekstual.

Yandex.Direct ialah peneraju dalam pertanyaan carian; terdapat banyak pilihan sumber rakan kongsi berkualiti tinggi, yang menjadikan platform ini menjanjikan untuk pengiklan. Persaingan yang hebat membawa kepada kos pengiklanan yang tinggi. Kesederhanaan antara muka membolehkan anda menjalankan kempen pengiklanan yang berkesan tanpa menggunakan perkhidmatan agensi.

Peraturan untuk menulis iklan yang baik

Tugas yang mesti diselesaikan oleh iklan pengiklanan adalah untuk menarik perhatian bakal pembeli. Pertama sekali, anda mesti mengikut peraturan untuk menulis di Yandex.Direct dan Google AdWords. Ini adalah jumlah dalam tajuk dan iklan, ketiadaan huruf besar dan butiran perhubungan (telefon, E-mel, alamat).

  • Pertanyaan carian hendaklah dalam tajuk iklan. Sebagai contoh, jika pengguna mencari di Internet tempat untuk membeli pemproses makanan, maka dia tidak mungkin memberi perhatian kepada iklan "Pelbagai peralatan untuk dipesan." Ini adalah contoh tajuk berita buruk. Anda harus memikirkan pertanyaan yang harus dipenuhi oleh iklan dan membinanya berdasarkan data ini.
  • Ekspresi panjang dan berhias harus dielakkan. Iklan hendaklah ringkas dan mudah difahami. Pengguna berhati-hati terhadap bentuk superlatif "terbaik," "paling boleh dipercayai," dan seumpamanya. Tetapi menyebut diskaun, promosi dan bonus adalah alat pengiklanan yang berjaya.
  • Pengiklan harus sedar bahawa promosi beberapa produk adalah dilarang di Internet. Oleh itu, untuk mengelakkan situasi yang sukar, adalah lebih baik untuk berunding dengan pakar mengenai pengiklanan produk khusus di World Wide Web.

Berapakah kos pengiklanan kontekstual?

Soalan penting yang membimbangkan pengiklan yang menggunakan konteks buat kali pertama untuk mempromosikan produk ialah berapa kos kempen pengiklanan yang berkesan? Usahawan sedar bahawa kos minimum, yang ditentukan oleh perkhidmatan pengiklanan pada beberapa ratus rubel, akan membawa hasil yang boleh dilihat dengan tahap kebarangkalian yang rendah.

Belanjawan kontekstual

  1. Mata pelajaran

Sehubungan itu, pembentukan belanjawan pengiklanan yang berkesan secara langsung bergantung pada spesifik arah: tahap persaingan, kekerapan permintaan untuk produk dan kemusim. Lebih tinggi tahap persaingan, lebih menguntungkan produk dalam bidang ini, lebih mahal klik, dan lebih tinggi kos pengiklanan.

  1. Lokasi

Belanjawan pengiklanan dalam Bandar besar akan berbeza daripada pengiklanan pada sederhana atau kecil lokaliti. Komponen geografi akan dipengaruhi oleh dua faktor - persaingan dan keamatan trafik carian.

Di sebuah bandar kecil, di mana penembusan Internet, dan, dengan itu, kekerapan permintaan adalah rendah, peningkatan dalam belanjawan tidak akan membawa hasil yang diingini. Dalam kes ini, anda perlu menggunakan maksimum semua yang ada platform pengiklanan dan gunakan frasa carian yang lebih luas.

Di bandar besar, dengan trafik carian yang tinggi dan persaingan, sebaliknya, untuk meningkatkan kecekapan adalah perlu untuk menyempitkan geografi pengiklanan.

  1. Tujuan pengiklanan

Masalah pertumbuhan jualan yang pesat boleh diselesaikan dengan meningkatkan kos setiap klik untuk khalayak sasaran yang paling bertolak ansur. Di sini akan terdapat peningkatan dalam jualan dalam tempoh yang singkat, dengan penggunaan dana pengiklanan yang pesat.

Untuk mengembangkan khalayak sasaran, anda boleh mengurangkan kos setiap klik, meningkatkan geografi pengiklanan, menarik pembeli yang tidak berminat sebelum ini. Pencapaian matlamat yang ditetapkan harus dijangkakan dalam jangka panjang; dana bajet dibelanjakan dalam tempoh yang lebih lama.

  1. Tempoh

Mempunyai bajet pengiklanan yang kecil, tidak ada gunanya memanjangkan tempoh masa secara buatan. Menetapkan had beberapa klik setiap hari atau minggu tidak akan meningkatkan kecekapan anda. Untuk menjimatkan wang pengiklanan, lebih baik memilih kata kunci yang lebih murah.

Menentukan keberkesanan pengiklanan kontekstual

Matlamat mana-mana pengiklanan adalah untuk meningkatkan jualan. Alat statistik pada pelayan iklan membolehkan anda mengira keberkesanan. Data sedemikian mengenai tindakan yang lengkap pada sumber disediakan oleh kaunter Yandex.Metrica dan Google Analitis.

Penunjuk yang sangat penting untuk mengira belanjawan pengiklanan dan menilai keberkesanan ialah kadar penukaran. Penunjuk ini memberi gambaran tentang peratusan pelawat yang membuat pembelian. Istilah ini secara praktikal bermaksud yang berikut: kadar penukaran sebanyak 20% mengandaikan bahawa daripada 100 pelawat, 20 akan membuat pesanan (setiap perlima).

Jika setiap pembeli membawa 200 rubel, dengan harga klik 5 rubel, kos pengiklanan bagi setiap pembeli akan menjadi 25 rubel.

Satu lagi penunjuk penting ialah purata kos setiap klik dan bilangan pertanyaan dalam topik yang diminati. Data yang disediakan oleh platform pengiklanan tidak sesuai untuk pengiraan. Ini adalah maklumat yang sangat umum. Untuk menentukan belanjawan dan mengira keberkesanan, lebih baik membelanjakan wang untuk kempen pengiklanan ujian dengan kos yang minimum. Pilihan terbaik ialah 2-3 iklan, dengan pilihan kata kunci kepada setiap satu dalam jumlah 5-10. Frasa tidak terlalu kabur, tetapi juga tanpa kejelasan yang ketat, sehingga 3 perkataan. Penyasaran untuk ujian adalah sama seperti untuk kempen pengiklanan. Tempoh masa 5-10 hari. Kos purata ujian sedemikian akan menelan kos 2-4 ribu rubel.

Adakah anda suka artikel itu? Kongsi dengan rakan di media sosial. rangkaian:

Dalam artikel ini kami ingin bercakap tentang cara menganalisis dengan betul keberkesanan pengiklanan kontekstual. Konteksnya berfungsi, pengiklanan sedang berjalan, graf statistik terus meningkat dan anda sedang meraikan kemenangan anda di kepala anda, tetapi segala-galanya berakhir apabila pelanggan memanggil dan mengatakan bahawa semuanya buruk dan dia tidak mahu bekerjasama dengan anda lagi . Bagaimana untuk mengelakkan situasi ini? Sabar, kawan muda saya! Sekarang anda akan tahu segala-galanya.

Satu lagi aspek penting ialah pengiklanan kontekstual terlalu berlebihan dan masalah selalunya terletak di luarnya: produk yang tidak berkaitan, tapak web yang tidak menukar trafik, pemprosesan aplikasi yang lemah dan sebagainya. Oleh itu, walaupun analisis keberkesanan konteks dalam semua aspek telah menunjukkan kegagalan, sebelum membuat kesimpulan, lakukan analisis semua peringkat lain bekerja dengan pelanggan.

Kriteria untuk menilai pengiklanan kontekstual

Mari berfikir secara waras. Apakah kriteria penilaian yang anda fikir boleh dan patut digunakan semasa membuat laporan dan perancangan selanjutnya? Pengiklanan kontekstual, seperti jenis pengiklanan lain, mempunyai matlamat khusus - untuk menjual. Ini adalah kriteria utama dan utama apabila menganalisis keberkesanan pengiklanan kontekstual. Bukan CTR atau penukaran, tetapi bilangan pelanggan baharu. Benarkan anda mempunyai CTR kosmik dan penukaran yang menakjubkan, tetapi semua ini pudar jika sifar berdegil muncul dalam lajur pembelian.

Kepentingan metrik prestasi pengiklanan dalam talian dalam susunan menurun:

  • keuntungan bersih;
  • bilangan kontrak yang dimeterai;
  • bilangan permohonan (lead) dan panggilan yang diterima;
  • daripada pelawat kepada permohonan;
  • purata kos setiap klik dan bilangan klik (trafik);
  • bilangan kata kunci dalam kempen pengiklanan.

Buat jadual, masukkan titik di atas di sana dan masukkan nilai untuk setiap penunjuk. Selain itu, anda perlu menilai keberkesanan bukan mana-mana platform individu (contohnya, atau), tetapi kempen individu, kumpulan iklan dan juga iklan individu.

Apabila merangka strategi promosi, segera tetapkan diri anda matlamat tertentu, sama ada ini ialah bilangan aplikasi daripada tapak, atau, lebih baik lagi, jualan. Dan suarakan rancangan dan matlamat anda kepada pelanggan. Lagipun, keadaan sebaliknya juga boleh berlaku, apabila semuanya berfungsi dengan cara yang terbaik. Aliran trafik ke tapak, ia menukar, pesanan sentiasa masuk, produk dijual, tetapi pada masa yang sama pelanggan tetap tidak berpuas hati, kerana pada beberapa latihan dia telah ditanamkan dengan idea bahawa penukaran tidak boleh lebih rendah daripada 4%, dan sebagai contoh, milik anda ialah 2 .5%, tetapi pada masa yang sama trafik murah dan kos petunjuk masih rendah.

Bagaimana untuk mengira penunjuk utama?

Tetapi untuk mendapatkan nombor tersebut dan sesuatu untuk dibincangkan, anda mesti memperkenalkan metrik prestasi terlebih dahulu dan mula menjejakinya.

Tindakan sasaran:

1. Analitis dan penukaran web. Dan . Ini boleh menjadi langganan, memuat turun bahan, melawat halaman tertentu atau melakukan tindakan yang disasarkan di tapak.

2. Panggilan telefon. Untuk setiap sumber pengiklanan, adalah lebih baik untuk menggunakan nombor telefon yang berasingan, supaya anda boleh menentukan perkara yang berfungsi dengan berkesan dan memberikan penunjuk kualitatif dan kuantitatif yang terbaik. Anda juga boleh menggunakan .

3. Luar talian. Jika mekanisme perniagaan di kawasan anda diatur sedemikian rupa sehingga pelanggan mencari maklumat di laman web, tidak menelefon, tetapi segera datang ke kedai untuk membeli, malah penjual tidak selalu bertanya dari mana pembeli datang, maka adalah bijak untuk menggunakan kod promosi yang memberikan hak untuk membeli pada harga diskaun.

1. CTR. Penunjuk paling mudah. Kami mengambil bilangan klik dan membahagikan dengan bilangan tera iklan. Dengan penunjuk CTR yang baik, kos setiap klik akan berkurangan dan iklan akan dipaparkan lebih tinggi dan lebih kerap.

2. Penukaran. Segala-galanya di sini juga sangat biasa - bilangan hits dari tapak mesti dibahagikan dengan bilangan pelawat dalam tempoh masa tertentu. Untuk meningkatkan penunjuk ini, perlu itu halaman arahan mengandungi maklumat yang sama seperti yang tertulis dalam iklan. Jika anda menulis dalam pengiklanan kontekstual bahawa produk anda berharga 1000 rubel, dan apabila memasuki tapak pengguna melihat angka 3 kali lebih tinggi, maka penukaran akan cenderung kepada sifar.

3. Kos pelanggan. Dengan analogi dengan perkara sebelumnya, hanya sekarang kami membahagikan semua kos trafik dengan bilangan pelanggan baharu.

4. . Klasik tulen ekonomi. ROI = (Hasil - Kos)/Pelaburan * 100% atau Untung/Pelaburan Bersih * 100%. mereka. Berapa banyak wang yang anda laburkan dalam pengiklanan dibayar?

Contoh menganalisis keberkesanan pengiklanan kontekstual

Diberi. Syarikat pembinaan "Rumah Saya". Kos pengiklanan bulanan: Yandex Direct - 20,000 rubel, Google AdWords - 22,000 rubel. Ditambah 10,000 untuk pengiring. Tempoh promosi adalah 3 bulan.

Justeru jumlah perbelanjaan selama 3 bulan= 20000*3 + 22000*3 + 10000*3 = 156,000 rubel.

Pada masa ini, syarikat My Home memuktamadkan 9 kontrak dengan nilai keseluruhan 21 juta rubel dan keuntungan bersih yang dirancang sebanyak 3,150,000 rubel.

ROI= 3,150,000 / 156,000 * 100% ~ 2019%. Iaitu, untuk setiap rubel yang dilaburkan, syarikat memperoleh purata 2,019 rubel. Kadar keuntungan yang begitu tinggi adalah disebabkan oleh margin perniagaan pembinaan yang tinggi. Di kawasan lain, mencapai ROI sedemikian adalah lebih sukar.

Menggunakan pengetahuan ini, anda boleh meningkatkan keberkesanan sebarang kempen pengiklanan. Perkara utama ialah mengambil konteks sepenuhnya dengan serius. Semoga berjaya!

Promosi tapak web moden adalah mustahil tanpa pengiklanan kontekstual yang betul. Pengiklanan kontekstual di Internet menjadi elemen berkesan dalam kerja pakar SEO, yang menjamin pertumbuhan populariti halaman dan persepsi mereka oleh enjin carian. Pengiklanan kontekstual pada asasnya ialah pengiklanan berbayar berasaskan teks yang dipaparkan apabila pertanyaan tertentu dimasukkan ke dalam carian.

Alat sedemikian menjadi pilihan terbaik untuk tapak komersial yang kejayaannya bergantung kepada pelawat yang disasarkan. Jika kedudukan teratas dalam hasil carian tidak tersedia atas beberapa sebab, pengiklanan kontekstual menjadi penyelesaian yang tepat kepada masalah tersebut.

Pengiklanan kontekstual di Internet

Menguruskan pengiklanan kontekstual dan menilai keberkesanannya

Untuk menilai keberkesanan, cukup menggunakan alat untuk mengukur penunjuk seperti CTR (kadar klikan), bilangan klik, purata kos setiap klik dan lain-lain. Selain itu, anda perlu menilai keberkesanan tingkah laku pelawat di tapak yang dipromosikan. Bukan sahaja pelanggan berpotensi mengklik iklan ke tapak anda, adalah perlu baginya untuk membuat pembelian.

Pengiklanan kontekstual berfungsi, ia berfungsi selama sebulan, ia berfungsi untuk dua orang. Tetapi ia tidak berbau seperti wang yang besar. Dan batu besar muncul di hadapan anda, dan padanya tertulis: "Jika anda mengoptimumkan pengiklanan anda, anda akan mendapat hasil yang besar (atau mungkin kecil)." Jika anda meningkatkan belanjawan pengiklanan, pendapatan akan meningkat, dan keuntungan akan datang seperti yang Tuhan hantar.”

Anda boleh membuang undi, mempercayai intuisi anda, atau menulis kepada "Pertempuran Psikik." Saya lebih mempercayai analitik dan nombor. Saya akan memberitahu anda rahsia dukun saya tentang cara "merasakan" keberkesanan pengiklanan kontekstual.

Bagaimana untuk mengukur keberkesanan pengiklanan kontekstual

Penunjuk utama untuk semua saluran pengiklanan ialah kos pembelian atau CPO (Cost Per Order). Untuk mengira kos pembelian, anda perlu membahagikan kos pemerolehan dengan bilangan pesanan berbayar. MSM boleh dikira untuk keseluruhan tapak atau untuk setiap saluran secara berasingan.

Semakin rendah harga belian, semakin berkesan prestasi saluran, kempen atau kumpulan iklan.

Supaya bilangan permohonan yang diterima daripada setiap saluran tidak perlu ditentukan oleh serbuk kopi, saya mengesyorkan agar anda menyediakan matlamat dalam Yandex.Metrica dan Google Analitis terlebih dahulu, sekurang-kurangnya beberapa minggu lebih awal.

Dan untuk memahami berapa banyak doh yang perlu dikeluarkan untuk mendapatkan satu pesanan, anda perlu mengira berapa banyak wang secara purata yang dibawa masuk untuk perniagaan.

Kita perlu mengambil kira purata bil, margin, dan berapa peratusan pendapatan yang kita sanggup belanjakan untuk menarik pelanggan baru supaya kita masih mempunyai baki wang untuk kereta untuk anak lelaki kita dan apartmen untuk perempuan simpanan kita.

Ia adalah lebih baik, sudah tentu, untuk digunakan purata LTV (Nilai Sepanjang Hayat ialah keuntungan yang kami terima daripada seorang pelanggan sepanjang tempoh kerjasama dengannya). Tetapi statistik sedemikian telah dikumpulkan selama bertahun-tahun, dan ia tidak selalu tersedia.

Lena, saya tidak faham apa-apa, terangkan dengan betul!

Untuk menjadikannya lebih jelas, saya akan menerangkan menggunakan contoh penunjuk perniagaan lama salah seorang pelanggan kami - sebuah agensi yang menjual lawatan ke sanatorium di Caucasus dan Belokurikha. Kadar penukaran tapak ialah 2.43%; secara purata, agensi memperoleh 7,060 rubel daripada satu jualan.

Mari kita tentukan sempadan ketamakan kita - penunjuk prestasi pengiklanan kontekstual yang akan kita fokuskan. Untuk mengelak daripada berhutang dan pinjaman, anda boleh membelanjakan tidak lebih daripada 100% daripada pendapatan yang secara teorinya dibawa ke kempen untuk menarik satu petunjuk.

Tetapi anda perlu membayar untuk telefon, membayar gaji kepada pekerja, dan perkhidmatan LeadMachine juga tidak percuma. Tetapi pemilik perniagaan ingin melihat keuntungan: lebih banyak, lebih baik. Dengan mengambil kira perkara ini, kami menyedari bahawa kami bermimpi untuk membelanjakan kira-kira 20% daripada keuntungan untuk menarik, iaitu 1,412 rubel setiap jualan atau 212 rubel setiap permohonan (CPOо - harga jualan yang dijangka dan CPLо - harga petunjuk yang dijangka).

Hasilnya, kami menentukan selang masa yang kami mahu melihat penunjuk utama.

Jangkaan dan realiti

Kami telah mengira penunjuk utama: nilai yang kami perjuangkan dan had atas, yang mana anda perlu menjauhinya. Sekarang mari buka Yandex.Metrica dan Analitis Google dengan cepat dan hitung nilai CPL sebenar.

Dalam Yandex.Metrica, bilangan aplikasi untuk semua saluran boleh dilihat dalam laporan "Sumber, ringkasan" standard.

Dalam jadual yang terbuka, pilih matlamat dan lihat bilangan aplikasi yang dibawa oleh setiap saluran.

Kos konteks boleh dilihat dalam perkhidmatan pengiklanan Yandex.Direct dan Google AdWords. Kami membahagikan kos dengan bilangan aplikasi dan mendapatkan kos sebenar setiap petunjuk kami. Kemudian kita sama ada menari atau menangis.

Jika harga utama sesuai dengan anda, untuk mengejar keuntungan, cukup tuangkan lebih banyak wang ke dalam belanjawan pengiklanan anda. Tetapi selepas manipulasi sedemikian, CPL juga mungkin meningkat, jadi anda mesti sentiasa mengekalkan jari anda pada nadi.

Jika pelanggan terlalu mahal

Jika harga utama tidak memuaskan, atau, lebih teruk lagi, ia lebih besar daripada nilai maksimum yang dibenarkan, keberkesanan pengiklanan kontekstual meninggalkan banyak perkara yang diingini. Jadi kita perlu menggali lebih dalam.

Adalah lebih baik untuk melihat statistik pada Yandex.Direct dalam Metrica. Buka laporan standard sekali lagi, pilih "Langsung, ringkasan" dalam sumber, nyatakan matlamat yang diingini.

Sekarang anda tahu bilangan permohonan untuk setiap kempen. Perbelanjaan boleh dilihat dalam laporan "Langsung - perbelanjaan", jika anda telah mengkonfigurasi penyepaduan kedua-dua perkhidmatan dengan betul, atau dalam "Yandex.Direct".

Statistik Google AdWords mengenai bilangan aplikasi dan kos terbaik dilihat dalam Google Analitis. Untuk melakukan ini, pilih "Sumber Trafik" - "AdWords" - "Kempen". Kedua-dua perkhidmatan mesti disegerakkan antara satu sama lain terlebih dahulu.

Kempen yang kos aplikasi tidak sesuai dengan anda boleh dilumpuhkan, diperiksa untuk ralat dan dioptimumkan.

Keberkesanan pengiklanan kontekstual dalam klik

Penunjuk lain yang akan membantu menentukan keberkesanan pengiklanan kontekstual ialah CPC, atau kos setiap klik.

Mari kita kembali kepada contoh kita. Dalam dunia yang ideal, kami membelanjakan tidak lebih daripada 212 rubel untuk aplikasi. Penukaran laman web – 2.43%. Itu. Kira-kira setiap pelawat laman web ke-41 menghantar permintaan. Mari kita panggil penunjuk ini n; kita akan mengiranya menggunakan formula berikut:

Kemudian CPC dalam dunia yang ideal tidak melebihi 212 / 41 = 5 rubel 17 kopecks. Nilai ini boleh ditetapkan dalam Direct dan AdWords sebagai harga maksimum kumpulan. Tetapi akan terdapat sedikit tera dan peralihan, jadi adalah lebih baik untuk meningkatkan parameter ini secara beransur-ansur sehingga anda mencapai trafik yang diingini.

Apabila meningkatkan kos setiap klik maksimum, ingat bahawa terdapat had yang melampaui kehancuran dan kemiskinan boleh menanti anda. Ia mudah untuk mengira:

Keberkesanan pengiklanan kontekstual dalam ROI

Perkhidmatan analitik hujung ke hujung menjadikan semua pengiraan ini mudah dan automatik. Anda memahami kos setiap saluran dan anda melihat hasil, anda melihat pulangan pelaburan.

Jika tidak boleh menggunakan perkhidmatan sedemikian, cuma kawal kos dan harga aplikasi untuk setiap saluran dan bandingkan dengan pendapatan. Saya cuba menerangkan semudah mungkin bagaimana ini dilakukan.

Tetapi bersedialah bahawa mengoptimumkan pengiklanan tanpa mengambil kira ROI untuk setiap saluran boleh menjadi bumerang. Dalam contoh kami, kos permohonan daripada Yandex.Direct melebihi CPLo sebanyak 14% dan permohonan daripada Google AdWords sebanyak 52%. Tetapi ROI AdWords lebih tinggi: kami menerima lebih banyak keuntungan daripada saluran ini untuk 22 aplikasi berbanding 23 daripada Yandex.Direct. Begitu seterusnya.



Baru di tapak

>

Paling popular